اسلام به محکوم کردن اهداف جاهلی و ارزشهای آن از زندگی اکتفا نمیکند، بلکه به جای این هدفها ، هدف متعالی که باید انسانها در مسیر آن حرکت کنند قرار میدهد….
قرآن به جای مال فزونتر و ثروت جاودانهتر، عمل بهتر را ایدهآل و هدف اول قرار داده است و جماعت بشری را ـ که پیامبران الهی متولی تربیت و آمادهسازی آنها بوده اند ـ در پیشی گرفتن بهسوی این هدف و رقابت در عمل صالح، تشویق کرده است….
برای اینکه این هدف جدید بر پایهای واقعی و استوار قرار گیرد، اسلام دیدگاه جدیدی درباره صحنه زندگی دنیوی ارائه داده و آن را به جهانی فراتر از جهان محسوسات پیوند داده و بهجای جاودانگی مال و ثروت، سخن از جاودانگی عمل به میان آورده و بر این نکته تأکید دارد که عمل به اعماق جان آدمی گسترش می یابد و در پایان ، بر پایه روشی که اعمال در آن جهان حقیقت نظم می یابند، شکل میگیرد.
ارزش انسان
اسلام به محکوم کردن اهداف جاهلی و ارزشهای آن از زندگی اکتفا نمیکند، بلکه به جای این هدفها ، هدف متعالی که باید انسانها در مسیر آن حرکت کنند قرار میدهد….
قرآن به جای مال فزونتر و ثروت جاودانهتر، عمل بهتر را ایدهآل و هدف اول قرار داده است و جماعت بشری را ـ که پیامبران الهی متولی تربیت و آمادهسازی آنها بوده اند ـ در پیشی گرفتن بهسوی این هدف و رقابت در عمل صالح، تشویق کرده است….
برای اینکه این هدف جدید بر پایهای واقعی و استوار قرار گیرد، اسلام دیدگاه جدیدی درباره صحنه زندگی دنیوی ارائه داده و آن را به جهانی فراتر از جهان محسوسات پیوند داده و بهجای جاودانگی مال و ثروت، سخن از جاودانگی عمل به میان آورده و بر این نکته تأکید دارد که عمل به اعماق جان آدمی گسترش می یابد و در پایان ، بر پایه روشی که اعمال در آن جهان حقیقت نظم می یابند، شکل میگیرد.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص۵٧.
دستهبندی مقالهها
آخرین مطالب
انتشار تقریر درس شهید صدر توسط آیتالله شیخ عیسی قاسم
آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر برگزار شد
چرا الگوهای وارداتی اقتصادی ناکارآمدند؟
تفسیر ترتیبی و موضوعی ارتباطی طولی دارند
برتری تفسیر موضوعی شهید صدر از پارادایمهای جهانی
تفسیر موضوعی شهید صدر پاسخگوی سؤالات روز جامعه