راز ما شدن؛ بازخوانی و گفت‌وگو درباره کتاب «نا»

فرهنگ‌سرای امام خمینی (ره) برگزار می‌کند: راز ما شدن ؛ بازخوانی و گفت‌وگو درباره کتاب «نا».

کتاب «نا» روایتی واقع‌نما و مستند از شهید صدر است که توسط پژوهشگاه تخصصی شهید صدر به رشته تحریر درآمده است. «نا» مملو از جزئیات درباره شهید صدر است که با پرهیز از زیاده‌پردازی و اغراق، به شرح زندگی او پرداخته است. مریم برادران در طول نوشتن این کتاب با خانوادۀ شهید صدر به‌ویژه همسر شهید در ارتباط بوده و از ارشاد و راهنمایی آنان بهره برده است. این کتاب نخستین بار در آبان ماه ١٣٩٩ وارد بازار کتاب شد و اکنون به چاپ پنجم رسیده است.

در نشست راز ما شدن، آیت‌الله سید منذر حکیم، استاد خارج فقه حوزه علمیه و شاگرد شهید صدر، حجت‌الاسلام محمود دعایی، محقق و مدیرمسئول روزنامۀ اطلاعات، از شاگردان امام خمینی و سفیر وقت ایران در عراق، و سرکار خانم زهرا حائری از شاگردان شهیده بنت‌الهدی صدر و احسان محمدی، کارشناس‌مجری حضور خواهند داشت و پیرامون این کتاب به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

آیت‌الله سید محمدباقر صدر فقیه، فیلسوف، اندیشمند، مبتکر و نظریه‌پرداز شیعه و سیاستمدار عراقی بود. وی به‌دنبال نبردی طولانی با حزب بعث عراق به‌تدریج به‌عنوان یک رهبر شناخته‌شده موردتوجه مردم قرار گرفت و به‌علت مبارزاتش با حکومت بعثی عراق بارها توسط حکومت عراق دستگیر و زندانی شد. وی سرانجام در فروردین ۱۳۵۹ به همراه خواهرش بنت‌الهدی صدر به دستور صدام حسین به شهادت رسیدند. امام راحل (ره) در پیامی ۳ روز عزای عمومی را برای شیعیان اعلام کردند و فرمودند:

شهادت این بزرگواران که عمرى را به مجاهدت در راه اهداف اسلام گذرانده‏‌اند به‌دست اشخاص جنایت‌کارى که عمرى به خون‌خوارى و ستم‏‌پیشگى گذرانده‏‌اند عجیب نیست؛ عجب آن است که مجاهدان راه حق در بستر بمیرند و ستمگران جنایت‌پیشه، دست خبیث خود را به خون آنان آغشته نکنند. عجب نیست که مرحوم صدر و همشیرۀ مظلومه‏‌اش به شهادت نایل شدند؛ عجب آن است که ملت‌هاى اسلامى و خصوصاً ملت شریف عراق و عشایر دجله و فرات و جوانان غیور دانشگاه‌ها و سایر جوانان عزیز عراق از کنار این مصایب بزرگ که به اسلام و اهل‌بیت رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله- وارد مى‏‌شود بى‏‌تفاوت بگذرند و به حزب‏ ملعون بعث فرصت دهند که مفاخر آنان را یکى پس از دیگرى مظلومانه شهید کنند. و عجب‌تر آنکه ارتش عراق و سایر قواى انتظامى آلت دست این جنایت‌کاران واقع شوند و در هَدم اسلام و قرآن کریم به آنان کمک کنند.

راز ما شدن ، سه‌شنبه ٢۵ آذر ماه ساعت ١۴ در فرهنگسرای امام(ره) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد و هم‌زمان از صفحۀ اینستاگرام این فرهنگسرا و صفحه پژوهشگاه تخصصی شهید صدر  به‌صورت زنده انتشار خواهد یافت.

کتاب نا را اینجا ببینید