بدينسان خلافت و جانشينى با مفهوم قرآنى و اسلامى آن از حكومت مردم در نظامهاى دموكراتيک غربى متمايز مىشود؛ زيرا در اين نظامها مردم اختياردار حكومت هستند و چنين نيست كه به نيابت از خداوند اِعمال حاكميت كنند. نتيجه اين نگرش اين است كه مردم در قبال كسى مسئول نبوده، در حكومت به معيارى واقعى ملزم نيستند، بلكه كافى است كه بر چيزى توافق كنند، هرچند با مصلحت و كرامتِ همه يا بخشى از مردم در تضاد باشد؛ به این دلیل که خود آنان از مصلحت و كرامت خويش صرفنظر كردهاند.
اما آن حكمرانى مردم كه بر پايۀ خلافت الهى استوار است، چنين نيست. چنين حكومتى مسئول است و مردم در چنين حكومتى ملزم هستند كه حق و عدالت را اجرا و ظلم و سركشى را طرد كنند و چنين نيست كه بين ستم كردن و عدالت ورزيدن مخير باشند.
تفاوت خلافت الهی با حکومتهای دموکراتیک غربی
تفاوت خلافت الهی با حکومتهای دموکراتیک غربی
بدينسان خلافت و جانشينى با مفهوم قرآنى و اسلامى آن از حكومت مردم در نظامهاى دموكراتيک غربى متمايز مىشود؛ زيرا در اين نظامها مردم اختياردار حكومت هستند و چنين نيست كه به نيابت از خداوند اِعمال حاكميت كنند. نتيجه اين نگرش اين است كه مردم در قبال كسى مسئول نبوده، در حكومت به معيارى واقعى ملزم نيستند، بلكه كافى است كه بر چيزى توافق كنند، هرچند با مصلحت و كرامتِ همه يا بخشى از مردم در تضاد باشد؛ به این دلیل که خود آنان از مصلحت و كرامت خويش صرفنظر كردهاند.
اما آن حكمرانى مردم كه بر پايۀ خلافت الهى استوار است، چنين نيست. چنين حكومتى مسئول است و مردم در چنين حكومتى ملزم هستند كه حق و عدالت را اجرا و ظلم و سركشى را طرد كنند و چنين نيست كه بين ستم كردن و عدالت ورزيدن مخير باشند.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص١۵٢-١۵٣
دستهبندی مقالهها
آخرین مطالب
پروژه شهید صدر در نوسازی منطق عقلی
کتاب «الأسس المنطقیة للاستقراء» به جمع بزرگداشتهای جهانی یونسکو پیوست
دومین همایش بینالمللی روش شهید صدر و اثر آن در حرکت فکری و جهادی
کتاب حلقات، محور تدریس خارج اصول آیتالله شبزندهدار
دور دوم جایزه جهانی شهید صدر دو سالانه برگزار میشود
از کتاب درسگفتارهای شبکه ملکیت در اسلام رونمایی شد