اسلام دو اصل اجتهاد و تقلید را بنا نهاد. اجتهاد بهمعنای متخصص شدن در علوم دین است و تقلید بهمعنای اعتماد به متخصص. شخص مکلفی که میخواهد با احکام دین آشنا شود، نخست به اطلاعات عمومی بدیهی خود درباره دین تکیه میکند و سپس برای شناخت احکامی که به شکل بدیهی نمیداند به مجتهد متخصص اعتماد میکند.
خدای متعال اجتهاد و تحمل سختی در راه تحقیق و تلاش علمی برای شناخت حکم شرعی را بر دوش همه انسانها ننهاده است تا افراد بشر فرصت داشته باشند در همه زمینههای زندگی به کوشش بپردازند. همچنین خداوند متعال اجازه نداده که فرد غیرمتخصص و نامجتهد به دریافت مستقیم حکم شرعی از کتاب و سنت بپردازد و به تلاش خود در این زمینه اعتماد کند؛ بلکه بر او واجب کرده تا از راه تقلید و اعتماد به عالمان مجتهد، به حکم دست یابد؛ از اینرو، تقلید فریضه واجب دینی است.
اجتهاد و تقلید
💠 اجتهاد و تقلید
اسلام دو اصل اجتهاد و تقلید را بنا نهاد. اجتهاد بهمعنای متخصص شدن در علوم دین است و تقلید بهمعنای اعتماد به متخصص. شخص مکلفی که میخواهد با احکام دین آشنا شود، نخست به اطلاعات عمومی بدیهی خود درباره دین تکیه میکند و سپس برای شناخت احکامی که به شکل بدیهی نمیداند به مجتهد متخصص اعتماد میکند.
خدای متعال اجتهاد و تحمل سختی در راه تحقیق و تلاش علمی برای شناخت حکم شرعی را بر دوش همه انسانها ننهاده است تا افراد بشر فرصت داشته باشند در همه زمینههای زندگی به کوشش بپردازند. همچنین خداوند متعال اجازه نداده که فرد غیرمتخصص و نامجتهد به دریافت مستقیم حکم شرعی از کتاب و سنت بپردازد و به تلاش خود در این زمینه اعتماد کند؛ بلکه بر او واجب کرده تا از راه تقلید و اعتماد به عالمان مجتهد، به حکم دست یابد؛ از اینرو، تقلید فریضه واجب دینی است.
📚 انسان و عبادت، ص۱۹-۲۰.
دستهبندی مقالهها
آخرین مطالب
کتاب «آمال و آلام» منتشر شد
پروژه شهید صدر در نوسازی منطق عقلی
کتاب «الأسس المنطقیة للاستقراء» به جمع بزرگداشتهای جهانی یونسکو پیوست
دومین همایش بینالمللی روش شهید صدر و اثر آن در حرکت فکری و جهادی
کتاب حلقات، محور تدریس خارج اصول آیتالله شبزندهدار
دور دوم جایزه جهانی شهید صدر دو سالانه برگزار میشود