از قرآن کریم به دست میآید که وحی، این پیوند غیبی و پنهانی بین خداوند و برگزیدگان او، سه حالت دارد:
اول: القای معنا در قلب پیامبر یا الهام آن به دل او، به گونهای که احساس کند آن را از خداوند متعال دریافت میکند.
دوم: سخن گفتن از پشت حجاب با پیامبر، همچنانکه خداوند با موسی از پشت یک درخت سخن گفت و او صدایش را شنید.
سوم: همان مفهومی که معمولاً متدینان از شنیدن کلمه وحی میفهمند؛ یعنی اینکه فرشته وحی آنچه را که از جانب خداوند سبحان مأمور به ابلاغ آن به پیامبر است، به او القا کند و تفاوتی ندارد که این فرشته به صورت آدمی خود را نشان دهد یا به صورت یک فرشته. خداوند به این سه نوع وحی اینگونه اشاره فرموده است: «و برای هیچ انسانى ممکن نیست که خدا با او سخن گوید، مگر از راه وحى یا از پشت حجاب، یا رسولى میفرستد که بهفرمان او آنچه را بخواهد وحى میکند؛ چرا که او بلندمقام و حکیم است» `{`شوری: ۵۱`}`.
روایات بر این نکته دلالت دارند که وحیای که پیامبر از طریق آن دین خاتم و آیات قرآن مجید را دریافت میداشت در بیشتر وقتها به وسیله فرشته بود و در برخی زمانها هم بدون وساطت فرشته، خداوند با بنده و پیامبرش سخن میگفت.
پژوهشهای قرآنی، ص ٢٢۴.