آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر برگزار شد

نخستین دورۀ جایزه جهانی شهید صدر (ره)  از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدف ایجاد مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه در علوم اسلامی در پژوهش‌های آکادمیک، انگیزه بخشی در اندیشه‌ورزان حوزۀ علوم انسانی و ایجاد رویکرد جهانی‌اندیشی در پژوهش‌های این حوزه برگزار شد.

درباره علت نام‌‌گذاری این جایزه به شهید والامقام سید محمدباقر صدر آمده است:

آیت‌الله سید محمدباقر صدر شخصیتی کم‌نظیر […] نه‌تنها برای محافل علمی‌دانشگاهی جهان اسلام، بلکه برای همه بخش‌های اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی، عراق‌‌شناسی، عرب‌شناسی و دانشکده‌های شرق‌شناسی جهان کاملاً شناخته شده است و اساساً جایگاه یکی از نظریه‌پردازان شاخص اندیشه اسلامی معاصر را دارا می‌باشد؛ ازاین‌رو اختصاص جایزه به‌نام ایشان کاملاً معنادار و موجه می‌نماید.

در آیین اختتامیۀ این جایزه با قرائت پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و سخنرانی مدیر حوزه‌های علمیۀ قم، آیت‌‌الله اعرافی، برگزیدگان معرفی شدند.

دبیر جایزه جهانی شهید صدر با بیان اینکه ۴۲۳ اثر به دبیرخانه جایزه شهید صدر رسید اظهار داشت: از کشور‌های مختلف آثاری به دبیرخانه رسید و پس از بررسی آثار در کمیته‌های هشت‌گانه، داوران دیدگاه‌های خود را به رؤسای کمیته‌ها ارائه و در شورای کمیته‌ها برندگان مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت در شورای سیاست‌گذاری افراد برگزیده انتخاب شدند. افزون بر برندگان داخلی، از کشور لبنان و عراق افرادی به عنوان برنده معرفی خواهند شد.

در این دوره هیچ‌یک از آثار حائز رتبۀ اول نشد و دیگر برگزیدگان این دوره عبارت‌اند از:

نفر دوم: سیدحمیدرضا حسنی از ایران برای نظریه «روش‌شناسی اجتهادی شهید صدر به‌مثابۀ روش تولید علوم انسانی‌اسلامی»

نفر سوم: ابوالقاسم علیدوست از ایران برای نظریه «جایگاه مصلحت در فرایند استنباط در فقه»

شایسته تقدیر: طیبه دهقان‌پور از ایران برای نظریه «بازخوانی و بومی‌سازی نظریه سرمایه فرهنگی پیر بوردیو با تکیه بر مبانی فلسفی علامه طباطبایی»

شایسته تحسین: خالد غفوری الحسنی از عراق با نظریه «اطروحة لتصویر منهج البحث فی العلوم الاسلامیة من خلاق الافادة من المنهجین التجریبی و الاحصائی»

شایسته تحسین: محمود حکمت‌نیاز از ایران برای نظریه «مبانی آزادی بیان و ساختار حقوقی آن»

شایسته تحسین: حبیب فیاض از لبنان برای نظریه «فلسفة التدین/ نظریة الاولیة للانتقال بالحبث»

برگزیده ویژه بخش شهید صدر: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید بهمنی برای نظریه «نظریه مفاهیم بنیادین قرآن؛ رهیافتی برای بازآفرینی علوم انسانی براساس قرآن»

در این مراسم از دو کتاب «جایزه جهانی شهید صدر؛ اهداف، رویکردها، ضرورت‌ها و امتیازات» و «آثار برگزیده نخستین دوره جایزه جهانی شهید صدر» که شامل نظریه‌ها و اندیشه‌های علوم انسانی‌اسلامیِ شایسته ارائه جهانی است، رونمایی و فراخوان دومین دوره این رویداد نیز منتشر شد.