بنابراین، بهناچار باید این دو اقدام را انجام دهیم:
یک: وقتی به شخصی میگوییم که این زغال افروخته را بگیر و حتی اگر دستت سوخت باز هم آن را رها نکن، … در کنار این به او بگوییم که این اسلام، این زغال را در دست تو به نور و رفاه و خوشبختی بدل میسازد؛ نه بعد از مرگ؛ چون این انسان در عالم حس و جهان مادی زندگی کرده است.
این سخن [که فقط بعد از مرگ این کارها را برای تو میکند] هیچ زمان کافی [و مؤثر] نخواهد بود، حتی در زمان خود پیامبر صلیاللهعلیهوآله؛ بلکه به او میگوییم تو امروز این زغال افروخته را بهدست بگیر و [همین] فردا اسلام راه خوشبختی را پیش روی تو میگشاید، … بدبختی و ذلت امروز تو ناشی از اسلام نیست، بلکه زیر سر دشمنان اسلام است، ناشی از فاصله بین تو و اسلام است.
البته اینکه فقط بهصورت نظری این اسلام را برای او بیان کنیم، کافی نیست؛ … بلکه باید به جامعه نشان بدهیم که این قرآن آماده اجراست، آماده است که مشکلات شما را در هرجا و در هر زمان حل کند و وارد زندگی شود….
اقدام دوم این است که ما به دیگر بخشهای جامعه بپردازیم و با همراهی این مجاهدان تلاش کنیم که همه بخشهای جامعه را به اجرای اسلام نزدیک کنیم؛ یعنی پس از آن مرحله [اول] نیازمند این هستیم که اسلام را بر دیگر افراد جامعه که به سطح جهاد نرسیدهاند، تطبیق و اجرا کنیم و در این صورت همه افراد را مصون خواهیم کرد.
با این دو اقدام میتوانیم نقش خودمان را بهعنوان واعظ و تحولآفرین و حافظ و حامی واقعی اسلام ایفا کنیم.
تربیت اسلامی متناسب با جامعۀ امروزی(۳)
تربیت اسلامی متناسب با جامعۀ امروزی (٣)
بنابراین، بهناچار باید این دو اقدام را انجام دهیم:
یک: وقتی به شخصی میگوییم که این زغال افروخته را بگیر و حتی اگر دستت سوخت باز هم آن را رها نکن، … در کنار این به او بگوییم که این اسلام، این زغال را در دست تو به نور و رفاه و خوشبختی بدل میسازد؛ نه بعد از مرگ؛ چون این انسان در عالم حس و جهان مادی زندگی کرده است.
این سخن [که فقط بعد از مرگ این کارها را برای تو میکند] هیچ زمان کافی [و مؤثر] نخواهد بود، حتی در زمان خود پیامبر صلیاللهعلیهوآله؛ بلکه به او میگوییم تو امروز این زغال افروخته را بهدست بگیر و [همین] فردا اسلام راه خوشبختی را پیش روی تو میگشاید، … بدبختی و ذلت امروز تو ناشی از اسلام نیست، بلکه زیر سر دشمنان اسلام است، ناشی از فاصله بین تو و اسلام است.
البته اینکه فقط بهصورت نظری این اسلام را برای او بیان کنیم، کافی نیست؛ … بلکه باید به جامعه نشان بدهیم که این قرآن آماده اجراست، آماده است که مشکلات شما را در هرجا و در هر زمان حل کند و وارد زندگی شود….
اقدام دوم این است که ما به دیگر بخشهای جامعه بپردازیم و با همراهی این مجاهدان تلاش کنیم که همه بخشهای جامعه را به اجرای اسلام نزدیک کنیم؛ یعنی پس از آن مرحله [اول] نیازمند این هستیم که اسلام را بر دیگر افراد جامعه که به سطح جهاد نرسیدهاند، تطبیق و اجرا کنیم و در این صورت همه افراد را مصون خواهیم کرد.
با این دو اقدام میتوانیم نقش خودمان را بهعنوان واعظ و تحولآفرین و حافظ و حامی واقعی اسلام ایفا کنیم.
📚 حوزه و بایستهها، ص۷۷-۷۹
دستهبندی مقالهها
آخرین مطالب
انتشار تقریر درس شهید صدر توسط آیتالله شیخ عیسی قاسم
آیین اختتامیه جایزه جهانی شهید صدر برگزار شد
چرا الگوهای وارداتی اقتصادی ناکارآمدند؟
تفسیر ترتیبی و موضوعی ارتباطی طولی دارند
برتری تفسیر موضوعی شهید صدر از پارادایمهای جهانی
تفسیر موضوعی شهید صدر پاسخگوی سؤالات روز جامعه