در آستانۀ دانش اصول

در آستانه دانش اصول

مشخصات نشر

در آستانۀ دانش اصول

نویسنده: مصطفی اسکندری

ناشر: دار زین‌العابدین (قم)

قطع: رقعی

نوبت چاپ: یکم

سال نشر: 1397

شمارگان: 500

تعداد جلد: 1

تعداد صفحه: 380

ساختار و محتوای کتاب

در آستانۀ دانش اصول ترجمۀ بخش‌هایی از کتاب المعالم الجدیدة للأصول اثر گران‌سنگ شهید صدر است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسکندری در این کتاب بخش نخست از المعالم الجدیدة با عنوان «المدخل إلی علم الأصول» و نیز مقداری از بخش دوم با نام «بحوث علم الأصول» را ترجمه کرده است. وی این اثر را جلدی از مجموعه‌کتاب خود با عنوان «در آستانۀ دانش‌های حوزوی» می‌داند.

مترجم در این ترجمۀ تفصیلی، متن عربی کتاب اصلی را درج نکرده و با پاورقی‌هایی، برخی مطالب را بیشتر توضیح داده است. مباحث بخش نخست از کتاب عبارت‌اند از: تعریف علم اصول، حکم شرعی و اقسام آن، جواز فرایند استنباط، ابزارهای اصلی اثبات عناصر مشترک اصولی، تقسیم مباحث اصولی و… .

کتاب دارای یک پیوست است که مترجم در آن به توضیح و تبیین برخی اصطلاحات اصولی مانند اجتهاد، استحسان، اصول عملیه، دلیل انسداد، حجت و حجیت و… پرداخته و در بخش دیگری از آن، افرادی را معرفی کرده است؛ ازجمله: ابراهیم نخعی، حسن بصری، ابن‌سیرین، غزالی و… . این پیوست حجم چشمگیری از کتاب را به خود اختصاص داده و بیش از 120 صفحه است.

این کتاب درواقع درآمدی بر علم اصول و برای کسانی مفید است که علاقه‌مند هستند اطلاعاتی دربارﮤ علم اصول داشته باشند؛ همچنین کسانی که می‌خواهند وارد تحصیل دانش اصول شوند و با کتاب‌های الموجز یا حلقة أولی روبه‌رو هستند.