ترجمه و شرح کتاب حلقة ثالثة

ترجمه و شرح کتاب حلقة ثالثة

مشخصات نشر

ترجمه و شرح کتاب حلقة ثالثة
نویسنده: احمد مرادخانی
ناشر: پژوهشگاه بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (قم)
قطع: وزیری
نوبت چاپ: یکم
سال نشر: 1392
شمارگان: 500
تعداد جلد: 3
تعداد صفحه: 432 (جلد یکم)

ساختار و محتوای کتاب

حجت‌الاسلام دکتر احمد مرادخانی استادیار رشتۀ فقه و مبانی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم است. شیوﮤ کار وی در این کتاب، که به شرح حلقۀ ثالثة اختصاص دارد، این‌گونه است که ابتدا به توضیح مطلب و موضوع موردبحث می‌پردازد. در این بخش محتوا از شهید صدر و پردازش و قلم زدن از شارح است. وی در این بخش به طرح مسئله و تحریر موضوع پرداخته و محتوای کلی بحث را تبیین کرده؛ همچنین مطالب تکمیلی شامل نقد و اشکال و توضیح بیشتر را در پاورقی آورده است.
در گام بعدی و پس از اتمام شرح و تبیین محتوا، متن عربی حلقۀ ثالثة آمده و ترجمه شده؛ هنگام ترجمه نیز برای تبیین بیشتر، واژه‌هایی را داخل پرانتز بیان کرده است که به حل بهتر متن کمک کنند. شارح کوشیده کتاب را براساس شیوﮤ کلاسی و نحوﮤ تدریس استادان سامان دهد؛ به این صورت که ابتدا مطلب توضیح داده شده و سپس متن عربی خوانده و ترجمه می‌شود.
ازآنجاکه این کتاب به‌عنوان متن درسی و با هدف کتاب آموزشی نگاشته شده، در پایان هر بخش چکیده و پرسش و تمرین نیز قرار داده شده است تا دانش‌پژوه هم بتواند مروری بر مهم‌ترین نکته‌های درس داشته باشد و هم با پاسخ به پرسش‌ها، میزان اِشراف خود را بر محتوا محک بزند. این اثر بیشتر شرح آموزشی است، تا شرح انتقادی یا شرح تفصیلی.
قلم نویسنده روان است و با توجه به آموزشی بودن متن، برای کسی که در مقام آموختن و تحصیل این کتاب است اثری راهگشا به شمار می‌آید. چنان‌که در هدف‌گذاری تولید اثر یاد شده، مخاطبان اثر دانش‌پژوهان دورﮤ کارشناسی ارشد هستند.