ترجمه و شرح حلقۀ ثالثة

ترجمه و شرح حلقۀ ثالثة

مشخصات نشر

ترجمه و شرح حلقۀ ثالثة
نویسنده: محمدمسعود زنجانی
ناشر: دار العلم (قم)
قطع: وزیری
نوبت چاپ: دوم
سال نشر: 1395
تعداد جلد: 3
تعداد صفحه: 640 (جلد یکم)

ساختار و محتوای کتاب

آیت‌الله شیخ محمدمسعود زنجانی آثار گوناگونی در زمینۀ شرح کتاب‌های حوزوی دارد. ازجمله: ترجمه و شرح جواهر الکلام (بخش دیات، قصاص و حدود و تعزیرات و…)، ترجمه و شرح مکاسب، ترجمه و شرح بدایة الحکمة و نهایة الحکمة، ترجمه و شرح حکمت متعالیه.
این کتاب ترجمه‌ای روان از حلقۀ ثالثة به شمار می‌آید که به‌اختصار از شرح مزجی نیز بهره برده و در سه مجلد منتشر شده است. جلد نخست عهده‌دار ترجمۀ کتاب حلقات از ابتدا تا انتهای مباحث دلیل عقلی است. این ترجمه آزاد نیست و مقید به رعایت ادبیات متن اصلی است؛ اما مترجم در خلال ترجمۀ فارسی برای حل مشکلات و پیچیدگی‌های متن اصلی از قالب شرح مزجی استفاده کرده؛ به این صورت که در لابه‌لای ترجمۀ متن اصلی عبارت‌هایی را به‌صورت کوتاه و داخل پرانتز به متن اضافه کرده است که مخاطب با خواندن آن‌ها، مقصود نگارنده را بهتر درک می‌کند.
تمرکز مترجم بر متن اصلی و تجاوز نکردن از حدود و چهارچوب ادبیات مؤلف، بسیار دقیق و منظم رخ داده است؛ چه آنکه مقایسۀ متن فارسی با متن عربی به‌هیچ‌وجه احساس تهافت یا تفاوت بسیار را به مخاطب نمی‌دهد. افزودن توضیحات مزجی داخل متن فارسی نیز موجب شده مخاطب از پیچیدگی‌ها و تعقیدهای عبارت‌های اصلی به سلامت عبور کند. در بالای هر صفحه بین یک تا دو بند متن عربی قرار گرفته و ذیل متن عربی، ترجمۀ فارسی همان مقدار از متن بیان شده است؛ به‌نوعی که مخاطب به‌راحتی می‌تواند متوجه معنای تک‌تک عبارت‌های متناظر شود.
این کتاب برای طلبه‌هایی که قصد دارند به‌صورت عمومی با حلقۀ ثالثة آشنا شوند و مطالبی را در حدود حلقات به دست آورند کاربردی و سودمند است؛ اما از آن نمی‌توان انتظار کشف مطالب نو، انتقادی یا تفصیلی را داشت.