نخستین کارگاه مدرسه تخصصی «فرصت صدرخوانی» برگزار شد

نخستین کارگاه سطح مقدماتی مدرسه تخصصی «فرصت صدرخوانی» با عنوان شخصیت و سیره عملی شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر (ره) با حضور حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام الهی خراسانی در ابتدای جلسه به ارائه یک سیر کلی و گذرا از ابعاد مختلف شخصیت شهید صدر پرداخته و در ادامه جنبه‌های مختلف سیره علمی و عملی و آراء و اندیشه‌های فقهی، اصولی، اجتهادی و ابتکاری ایشان را تشریح نمود.

وی، در قالب چند مثال، ضمن تبیین فضای سیاسی‌اجتماعی معاصر شهید صدر، به نقش محوری این دانشمند شیعه در تحولات کشور عراق اشاره کرد.

همچنین تأثیرات متقابل انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام خمینی(ره) و اندیشه‌های شهید صدر مورد بررسی قرار گرفت و پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی که از نگاشته‌های شهید صدر است به‌صورت گذرا بررسی شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الهی خراسانی در باب شخصیت شهید صدر بیان داشت: «شهید صدر به تعبیر مقام معظم رهبری از معدود متفکران اسلامی معاصر است که با دقت در کلمه باید او را نابغه نامید». به عقیدۀ استاد الهی خراسانی شهید صدر «علاوه بر اینکه به‌عنوان یک رهبر اجتماعی اقدام می‌کند، جنبۀ علمی و گفتمانی خود را نیز از دست نداده و در مباحث علمی نیز به‌دنبال دغدغه‌های اجتماعی بود؛ به‌نحوی که گاهی درس فقه خود را تعطیل می‌کرد و به تفسیر می‌پرداخت». لذا شهید صدر جمع بین حقیقت جویی و نیازمندی را همیشه رعایت کرده است و هیچ‌کدام را فدای دیگری ننموده است.

شهید صدر در اصول استنباط نیز نوآوری فراوانی دارد؛ به تعبیر برخی از متخصصان این حوزه دست‌کم هیجده نظریه وسیع و در مجموع دویست رأی تازه آورده است. لذا شهید صدر پیکربندی جدید خود از اصول را در دو طرح پیگیری نمود. طرح اول در المعالم الجدیدة و طرح دوم در سلسله دروس فی علم الاصول (حلقات سه گانه) پیگیری شد.

در پایان این کارگاه استاد محترم به سؤالات پاسخ داده و کارگاه، پس از پرسش و پاسخ پایان یافت. شایان تذکر است مدرسۀ تخصصی کشوری «فرصت صدر خوانی» به‌همت اندیشکده حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق با همکاری پژوهشگاه تخصصی شهید صدر و دیگر همکاران در ۴ سطح مقدماتی، متوسطه، پیشرفته و اختصاصی (فقه و حقوق) در حال برگزاری است.