نشست معرفی و بررسی کتاب نا برگزار شد

[vc_row][vc_column][vc_column_text]نشست معرفی و بررسی کتاب نا برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، نشست کتابخوان ۱۴۰۰ با معرفی و بررسی کتاب «نا» با حضور مریم برادران نویسنده اثر و ساجده ابراهیمی به‌عنوان مجری و کارشناس برنامه، به‌صورت زنده از صفحات مجازی ادارۀ کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار شد.

بیشترین شناخت ما از شهید صدر، بُعد دینی شخصیت اوست

مریم برادران در نشست معرفی و بررسی کتاب نا با بیان اینکه بیشترین شناختی که ما از شهید صدر داریم این است که او را به‌عنوان یک عالم دینی می‌شناسیم، گفت: برای نزدیک شدن به شخصیت ایشان، باید مسائل عاطفی، اخلاقی و توجه او به خانواده را بررسی کرد تا به نگارش درست ابعاد شخصیتی شهید صدر کمک کند. هنگامی که شاهد رفتار و گفتار او در خانواده باشیم این رفتارها، ابعاد تازه‌تری از وی را برای ما روشن خواهد کرد.

برادران با اشاره به سختی نوشتن از زندگی علما، گفت: من به‌دلیل کرونا خیلی موفق به گفت‌وگوهای نزدیک نشدم و بیشتر گفت‌وگوهای من تلفنی بود و حتی ملاقات‌های حضوری من هم بیشتر از یکی دو بار نبود. این درحالی بود که من با راستی‌آزمایی سعی می‌کردم آن چیزهایی را که در مورد زندگی شهید صدر مطرح بود را  از طریق خانوادۀ صدر پیگیری کنم. هرچند که خانواده صدر مایل به گشودن خیلی از مسائل نبودند.

وی افزود: من سؤال‌های زیادی داشتم که اگر توسط خانواده صدر پاسخ داده می‌شد، خیلی از ابعاد شخصیتی شهید صدر برای مخاطب آشکار و وجهۀ داستانی آن پررنگ‌تر می‌شد.

به گفته وی، فاطمه صدر و حورا صدر (دختر امام موسی صدر) از کسانی بودند که در گفت‌وگو با نویسنده، برخی از ابعاد زندگی شهید صدر را بازگو کردند.

نویسنده کتاب «نا» در نشست معرفی و بررسی کتاب نا تأکیدکرد: این کتاب، روایت مریم برادران از شهید محمدباقر صدر است و این کتاب نیز به هیچ عنوان ادعای اینکه کامل‌ترین و جامع‌ترین کتاب در زمینه صدر است را ندارد.

این منتقد ادبی اظهار داشت: هنگامی که می خواستم در مورد شهید صدر بنویسم با یک انسان سرشناس و با ابعاد مختلف شخصیتی مواجه بودم و نمی‌شد برای معرفی وی، فقط به یک بُعد آن بسنده کرد، بلکه با اشاره به تمامی ابعاد او بود که مخاطب متوجه شخصیت اصلی شهید صدر می‌شد. از سوی دیگر، محتواهایی که در دسترس داشتم آن‌قدر به جزئیات نمی‌پرداخت که خروجی این کتاب یک کتاب خواندنی باشد. این در حالی است که خواندنی بودن یک کتاب، یکی از ملاک‌های مهم است.

من در کتاب «نا» صدرِ نا را معرفی کردم

مریم برادران در نشست با معرفی و بررسی کتاب «نا» یادآور شد: اکنون زمانۀ ما، زمانۀ «تفرقه» نیست و امروز به نظر می‌رسد که بیش از حد به موضوعات تفرقه‌انگیز و آزاردهنده توجه می‌شود، درحالی‌که من در کتاب نا، صدرِ «نا» را روایت کردم. صدری که از همین تفرقه‌ها، ضربه خورد و به شهادت رسید. شاید عنوان «نا» دوپهلو باشد و یک جاهایی به‌خاطر وجهۀ ایدئولوژیک آن بیگانگی ایجاد کند و من البته سعی کردم در مقدمه کتاب هم توضیح بدهم که نای من دوپهلوست اما «نگاه با هم بودن برای داشتن یک اتحاد و زندگی متعالی» مهم است.

مریم برادران با بیان اینکه سعی کردم از مطالبی که حجم کتاب را بی‌جهت افزایش می‌دهد پرهیز کنم، گفت: تلاش کردم آن چیزهایی که می‌تواند حداقل کلیتی از شخصیت شهید صدر را به مخاطب بدهد و فرد را برای مطالعه آثار او ترغیب کند، در کتاب قید کنم.

نوشتن در مورد «بنت الهدی صدر» نیازمند جسارت خاص و تحقیقات مُفصل است

وی در نشست معرفی و بررسی کتاب نا، با اشاره به بنت‌الهدی صدر، خواهر شهید صدر افزود: نوشتن در مورد ایشان کار سختی است، اما خوبی‌ای که بنت‌الهدی دارد این است که بسیاری از زنان موفق امروز با بنت‌الهدی ارتباط داشتند و خوش‌بختانه اکثر آنان هم در قید حیات‌اند و در ایران زندگی می‌کنند. هنگامی که من کتاب نا را به اتمام رساندم به من پیشنهاد نوشتن در مورد بنت‌الهدی را دادند که من بلافاصله جواب منفی دادم؛ چراکه نوشتن در مورد ایشان علاوه‌بر اینکه نیاز به جسارت خاص دارد، نیاز به فرصت زیاد تحقیق و پژوهش دارد که من شرایط آن را نداشتم.

به گفته وی، نگارش در مورد شخصیت بنت‌الهدی صدر حتما دنیای جدیدی را برای مخاطب خواهد گشود، البته به‌شرطی که نگاه همه‌جانبه‌ای در نگارش آن لحاظ شود.

شهید صدر نابغه بود

این نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه اصل اعتقاد شهید صدر مباحث اجتماعی و ساختن حکومت بوده است و اولین دغدغه ایشان نیز نوشتن کتاب جامعه ما بود، گفت: وی به خاطر شرایط موجود و پیشنهادی که آیت‌الله حکیم به ایشان  دادند کتاب «فلسفتنا» و کتاب «اقتصادنا» را نوشتند.

برادران در نشست معرفی و بررسی کتاب نا تصریح کرد: من معمولاً از اینکه فردی را فقط «نابغه» بنامند موافق نیستم بلکه معتقدم باید زندگی و رفتار وی، نابغه بودن او را تأیید کند. اما هنگامی که به کتاب «فدک» اثر شهید صدر که آن را در سن ۱۳ سالگی نوشته است برخوردم متوجه نبوغ او در این سن‌وسال شدم.

وی ادامه داد: درحالی‌که مطالعه برای همه ما مهم است، شهید صدر معتقد بود «بیش از اینکه مطالعه کنید، فکر کنید» و این نگرشی است که می تواند فرد را به نقادی و نوآوری تشویق کند.

باید آثار شهید صدر مورد نقد قرار بگیرند

نویسنده کتاب «نا» گفت: اگر کسی با مطالعه کتاب های شهید صدر (بدون اینکه به آن فکر کند) فقط او را تقدیس کند، حتماً به شهید صدر ظلم کرده است. این در حالی است که معتقدم آثار شهید صدر همچون دیگر آثار بزرگان باید موردمطالعه قرار بگیرد و نقد شود.

مریم برادران از آثار شهید صدر همچون گنجی نام برد که نباید تنها به ما احساس خوبی ببخشد بلکه باید با مطالعه این کتاب‌ها و نفوذ محتوایی آن در زندگی روزمره و نقد آثار وی، از این گنج به نفع جامعه بهره جُست.

برادران در پایان نشست معرفی و بررسی کتاب نا، با بیان اینکه شهید محمدباقر صدر، جزء افرادی است که متأسفانه نامش فقط در قفسه‌ها مانده، گفت: دوست دارم این کتاب در بین گروه‌های مختلف دست به‌دست بگردد و مطالعه شود؛ چراکه معتقدم باید باب مطالعه آثار شهید صدر گشوده شود هرچند که بعضی از کتاب‌های او همچنان سخت‌خوان هستند.