آغاز ثبت نام حلقه مطالعاتی اندیشه سیاسی شهید صدر

به‌همت کانون اندیشه جوان حلقه مطالعاتی اندیشه سیاسی شهید صدر با تدریس حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملک‌زاده برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط عمومی کانون اندیشه جوان، شهید محمدباقر صدر از جمله اندیشمندان اسلامی معاصر است که درباره حکومت اسلامی و ویژگی‌های آن اندیشیده است و البته تفکر این سید شهید دارای تطوراتی در حوزه اندیشه سیاسی نیز بوده است.

از جمله کتبی که در آن شهید به مبحث ساختار و قوای حکومت می‌پردازد کتب المدرسة الاسلامیة و مقالاتی از کتاب وَمَضات و آخرین اثر ایشان به نام الاسلام یقود الحیاة است که در همین کتاب ایشان پیش‌نویسی برای قانون اساسی ایران می‌نویسند که به ساختار کنونی نظام جمهوری اسلامی ایران شبیه است.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، شهید سید محمدباقر صدر با طرح سلسله‌مباحث «الإسلام یقود الحیاة؛ اسلام، راهبر زندگی» کوشید فراخور نیازهای فکری و فرهنگی جامعه اسلامی در سایه حاکمیت اسلام، پاسخی درخور به این نیازها ارائه دهد. این مباحث شامل شش رساله است: پیش‌نویس فقهی قانون اساسی جمهوری اسلامی، طرحی از اقتصاد اسلامی، نقش انسان و امت در حیات سیاسی جامعه، تبیین منابع قدرت سیاسی از دیدگاه اسلام و بانک در جامعۀ اسلامی. همچنین شهید صدر در «المدرسة الإسلامية»  کوشیده است اندیشه و مفاهیم اسلامی را که در دو کتاب اقتصاد ما و فلسفه ما به شکل تخصصی مطرح شده است در سطحی عمومی بازتاب دهد.

کانون اندیشه جوان به‌منظور شناخت «اندیشه سیاسی شهید صدر» و سیر تحولات آن، حلقه مطالعاتی را با محوریت کتب و مقالات شهید صدر و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسین ملک‌زاده به‌صورت مجازی برگزار می‌کند.

علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند می‌توانند از طریق سایت کانون اندیشه جوان مراجعه کنند.